
295 

 

Time, Inc. v. Firestone 
424 U.S. 448 

Supreme Court of the United States 
March 2, 1976 

TIME, INC. v. FIRESTONE No. 74-944. Argued October 14, 1975. Decided March 2, 1976. CERTIORARI 5 
TO THE SUPREME COURT OF FLORIDA. John H. Pickering argued the cause for petitioner. With him on 
the briefs were Harold R. Medina, Jr., and William S. Frates. Edna L. Caruso argued the cause and filed a brief 
for respondent. 

MR. JUSTICE REHNQUIST delivered the opinion of the Court. 
Petitioner is the publisher of Time, a weekly news magazine. The Supreme 10 

Court of Florida affirmed a $100,000 libel judgment against petitioner which was 
based on an item appearing in Time that purported to describe the result of 
domestic relations litigation between respondent and her husband. We granted 
certiorari, 421 U.S. 909 (1975), to review petitioner’s claim that the judgment 
violates its rights under the First and Fourteenth Amendments to the United 15 
States Constitution. 

I 

Respondent, Mary Alice Firestone, married Russell Firestone, the scion of 
one of America’s wealthier industrial families, in 1961. In 1964, they separated, 
and respondent filed a complaint for separate maintenance in the Circuit Court of 20 
Palm Beach Country, Fla. Her husband counterclaimed for divorce on grounds of 
extreme cruelty and adultery. After a lengthy trial the Circuit Court issued a 
judgment granting the divorce requested by respondent’s husband. In relevant 
part the court’s final judgment read: 

“This cause came on for final hearing before the court upon the plaintiff 25 
wife’s second amended complaint for separate maintenance (alimony 
unconnected with the causes of divorce), the defendant husband’s answer 
and counterclaim for divorce on grounds of extreme cruelty and adultery, 
and the wife’s answer thereto setting up certain affirmative defenses. . . . 
..... 30 
“According to certain testimony in behalf of the defendant, extramarital 
escapades of the plaintiff were bizarre and of an amatory nature which 
would have made Dr. Freud’s hair curl. Other testimony, in plaintiff’s 
behalf, would indicate that defendant was guilty of bounding from one 
bedpartner to another with the erotic zest of a satyr. The court is inclined 35 
to discount much of this testimony as unreliable. Nevertheless, it is the 
conclusion and finding of the court that neither party is domesticated, 
within the meaning of that term as used by the Supreme Court of Florida 
. . . . 



296 

 

..... 
“In the present case, it is abundantly clear from the evidence of marital 
discord that neither of the parties has shown the least susceptibility to 
domestication, and that the marriage should be dissolved. 
..... 5 
“The premises considered, it is thereupon “ORDERED AND 
ADJUDGED as follows: 
“1. That the equities in this cause are with the defendant; that defendant’s 
counterclaim for divorce be and the same is hereby granted, and the 
bonds of matrimony which have heretofore existed between the parties 10 
are hereby forever dissolved. 
..... 
“4. That the defendant shall pay unto the plaintiff the sum of $3,000 per 
month as alimony beginning January 1, 1968, and a like sum on the first 
day of each and every month thereafter until the death or remarriage of 15 
the plaintiff.” App. 523-525, 528. 

Time’s editorial staff, headquartered in New York, was alerted by a wire 
service report and an account in a New York newspaper to the fact that a 
judgment had been rendered in the Firestone divorce proceeding. The staff 
subsequently received further information regarding the Florida decision from 20 
Time’s Miami bureau chief and from a “stringer” working on a special 
assignment basis in the Palm Beach area. On the basis of these four sources, 
Time’s staff composed the following item, which appeared in the magazine’s 
“Milestones” section the following week: 

“DIVORCED. By Russell A. Firestone Jr., 41, heir to the tire fortune: 25 
Mary Alice Sullivan Firestone, 32, his third wife; a onetime Palm Beach 
schoolteacher; on grounds of extreme cruelty and adultery; after six years 
of marriage, one son; in West Palm Beach, Fla. The 17-month 
intermittent trial produced enough testimony of extramarital adventures 
on both sides, said the judge, `to make Dr. Freud’s hair curl.’ “ 30 

Within a few weeks of the publication of this article respondent demanded in 
writing a retraction from petitioner, alleging that a portion of the article was 
“false, malicious and defamatory.” Petitioner declined to issue the requested 
retraction. 

Respondent then filed this libel action against petitioner in the Florida Circuit 35 
Court. Based on a jury verdict for respondent, that court entered judgment against 
petitioner for $100,000, and after review in both the Florida District Court of 
Appeal and the Supreme Court of Florida the judgment was ultimately affirmed. 
305 So. 2d 172 (1974). Petitioner advances several contentions as to why the 
judgment is contrary to decisions of this Court holding that the First and 40 
Fourteenth Amendments of the United States Constitution limit the authority of 
state courts to impose liability for damages based on defamation. 



297 

 

II 

Petitioner initially contends that it cannot be liable for publishing any 
falsehood defaming respondent unless it is established that the publication was 
made “with actual malice,” as that term is defined in New York Times Co. v. 
Sullivan, 376 U.S. 254 (1964). Petitioner advances two arguments in support of 5 
this contention: that respondent is a “public figure” within this Court’s decisions 
extending New York Times to defamation suits brought by such individuals, see, 
e.g., Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967); and that the Time item 
constituted a report of a judicial proceeding, a class of subject matter which 
petitioner claims deserves the protection of the “actual malice” standard even if 10 
the story is proved to be defamatory false or inaccurate. We reject both 
arguments. 

In Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 345 (1974), we have recently 
further defined the meaning of “public figure” for the purposes of the First and 
Fourteenth Amendments: 15 

“For the most part those who attain this status have assumed roles of 
especial prominence in the affairs of society. Some occupy positions of 
such persuasive power and influence that they are deemed public figures 
for all purposes. More commonly, those classed as public figures have 
thrust themselves to the forefront of particular public controversies in 20 
order to influence the resolution of the issues involved.” 

Respondent did not assume any role of especial prominence in the affairs of 
society, other than perhaps Palm Beach society, and she did not thrust herself to 
the forefront of any particular public controversy in order to influence the 
resolution of the issues involved in it. 25 

Petitioner contends that because the Firestone divorce was characterized by 
the Florida Supreme Court as a “cause celebre,” it must have been a public 
controversy and respondent must be considered a public figure. But in so doing 
petitioner seeks to equate “public controversy” with all controversies of interest 
to the public. Were we to accept this reasoning, we would reinstate the doctrine 30 
advanced in the plurality opinion in Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 
29 (1971), which concluded that the New York Times privilege should be 
extended to falsehoods defamatory of private persons whenever the statements 
concern matters of general or public interest. In Gertz, however, the Court 
repudiated this position, stating that “extension of the New York Times test 35 
proposed by the Rosenbloom plurality would abridge [a] legitimate state interest 
to a degree that we find unacceptable.” 418 U.S., at 346. 

Dissolution of a marriage through judicial proceedings is not the sort of 
“public controversy” referred to in Gertz, even though the marital difficulties of 
extremely wealthy individuals may be of interest to some portion of the reading 40 
public. Nor did respondent freely choose to publicize issues as to the propriety of 
her married life. She was compelled to go to court by the State in order to obtain 
legal release from the bonds of matrimony. We have said that in such an instance 
“[r]esort to the judicial process . . . is no more voluntary in a realistic sense than 
that of the defendant called upon to defend his interests in court.” Boddie v. 45 
Connecticut, 401 U.S. 371, 376-377 (1971). Her actions, both in instituting the 



298 

 

litigation and in its conduct, were quite different from those of General Walker in 
Curtis Publishing Co., supra. She assumed no “special prominence in the 
resolution of public questions.” Gertz, supra, at 351. We hold respondent was not 
a “public figure” for the purpose of determining the constitutional protection 
afforded petitioner’s report of the factual and legal basis for her divorce. 5 

For similar reasons we likewise reject petitioners claim for automatic 
extension of the New York Times privilege to all reports of judicial proceedings. 
It is argued that information concerning proceedings in our Nation’s courts may 
have such importance to all citizens as to justify extending special First 
Amendment protection to the press when reporting on such events. We have 10 
recently accepted a significantly more confined version of this argument by 
holding that the Constitution precludes States from imposing civil liability based 
upon the publication of truthful information contained in official court records 
open to public inspection. Cox Broadcasting Corp. v. Cohn, 420 U.S. 469 
(1975). 15 

Petitioner would have us extend the reasoning of Cox Broadcasting to 
safeguard even inaccurate and false statements, at least where “actual malice” has 
not been established. But its argument proves too much. It may be that all reports 
of judicial proceedings contain some informational value implicating the First 
Amendment, but recognizing this is little different from labelling all judicial 20 
proceedings matters of “public or general interest,” as that phrase was used by 
the plurality in Rosenbloom. Whatever their general validity, use of such subject-
matter classifications to determine the extent of constitutional protection afforded 
defamatory falsehoods may too often result in an improper balance between the 
competing interests in this area. It was our recognition and rejection of this 25 
weakness in the Rosenbloom test which led us in Gertz to eschew a subject-
matter test for one focusing upon the character of the defamation plaintiff. See 
418 U.S., at 344-346. By confining inquiry to whether a plaintiff is a public 
officer or a public figure who might be assumed to “have voluntarily exposed 
[himself] to increased risk of injury from defamatory falsehood,” we sought a 30 
more appropriate accommodation between the public’s interest in an uninhibited 
press and its equally compelling need for judicial redress of libelous utterances. 
Cf. Chaplinsky v. New Hampshire, 315 U.S. 568 (1942). 

Presumptively erecting the New York Times barrier against all plaintiffs 
seeking to recover for injuries from defamatory falsehoods published in what are 35 
alleged to be reports of judicial proceedings would effect substantial depreciation 
of the individual’s interest in protection from such harm, without any convincing 
assurance that such a sacrifice is required under the First Amendment. And in 
some instances such an undiscriminating approach might achieve results directly 
at odds with the constitutional balance intended. Indeed, the article upon which 40 
the Gertz libel action was based purported to be a report on the murder trial of a 
Chicago police officer. See 418 U.S., at 325-326. Our decision in that case 
should make it clear that no such blanket privilege for reports of judicial 
proceedings is to be found in the Constitution. 

It may be argued that there is still room for application of the New York Times 45 
protections to more narrowly focused reports of what actually transpires in the 
courtroom. But even so narrowed, the suggested privilege is simply too broad. 
Imposing upon the law of private defamation the rather drastic limitations 



299 

 

worked by New York Times cannot be justified by generalized references to the 
public interest in reports of judicial proceedings. The details of many, if not most, 
courtroom battles would add almost nothing toward advancing the uninhibited 
debate on public issues thought to provide principal support for the decision in 
New York Times. See 376 U.S., at 270; cf. Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75, 86 5 
(1966). And while participants in some litigation may be legitimate “public 
figures,” either generally or for the limited purpose of that litigation, the majority 
will more likely resemble respondent, drawn into a public forum largely against 
their will in order to attempt to obtain the only redress available to them or to 
defend themselves against actions brought by the State or by others. There 10 
appears little reason why these individuals should substantially forfeit that degree 
of protection which the law of defamation would otherwise afford them simply 
by virtue of their being drawn into a courtroom. The public interest in accurate 
reports of judicial proceedings is substantially protected by Cox Broadcasting 
Co., supra. As to inaccurate and defamatory reports of facts, matters deserving 15 
no First Amendment protection, see 418 U.S., at 340, we think Gertz provides an 
adequate safeguard for the constitutionally protected interests of the press and 
affords it a tolerable margin for error by requiring some type of fault. 

III 

Petitioner has urged throughout this litigation that it could not be held liable 20 
for publication of the “Milestones” item because its report of respondent’s 
divorce was factually correct. In its view the Time article faithfully reproduced 
the precise meaning of the divorce judgment. But this issue was submitted to the 
jury under an instruction intended to implement Florida’s limited privilege for 
accurate reports of judicial proceedings.~ By returning a verdict for respondent 25 
the jury necessarily found that the identity of meaning which petitioner claims 
does not exist even for laymen. The Supreme Court of Florida upheld this finding 
on appeal, rejecting petitioner’s contention that its report was accurate as a matter 
of law.~ 

For petitioner’s report to have been accurate, the divorce granted Russell 30 
Firestone must have been based on a finding by the divorce court that his wife 
had committed extreme cruelty toward him and that she had been guilty of 
adultery. This is indisputably what petitioner reported in its “Milestones” item, 
but it is equally indisputable that these were not the facts. Russell Firestone 
alleged in his counterclaim that respondent had been guilty of adultery, but the 35 
divorce court never made any such finding. Its judgment provided that Russell 
Firestone’s “counterclaim for divorce be and the same is hereby granted,” but did 
not specify that the basis for the judgment was either of the two grounds alleged 
in the counterclaim. The Supreme Court of Florida on appeal concluded that the 
ground actually relied upon by the divorce court was “lack of domestication of 40 
the parties,” a ground not theretofore recognized by Florida law. The Supreme 
Court nonetheless affirmed the judgment dissolving the bonds of matrimony 
because the record contained sufficient evidence to establish the ground of 
extreme cruelty. Firestone v. Firestone, 263 So. 2d 223, 225 (1972). 

Petitioner may well argue that the meaning of the trial court’s decree was 45 
unclear, but this does not license it to choose from among several conceivable 



300 

 

interpretations the one most damaging to respondent. Having chosen to follow 
this tack, petitioner must be able to establish not merely that the item reported 
was a conceivable or plausible interpretation of the decree, but that the item was 
factually correct. We believe there is ample support for the jury’s conclusion, 
affirmed by the Supreme Court of Florida, that this was not the case.~ 5 

IV 

Gertz established, however, that not only must there be evidence to support an 
award of compensatory damages, there must also be evidence of some fault on 
the part of a defendant charged with publishing defamatory material. No question 
of fault was submitted to the jury in this case, because under Florida law the only 10 
findings required for determination of liability were whether the article was 
defamatory, whether it was true, and whether the defamation, if any, caused 
respondent harm. 

The failure to submit the question of fault to the jury does not of itself 
establish noncompliance with the constitutional requirements established in 15 
Gertz, however. Nothing in the Constitution requires that assessment of fault in a 
civil case tried in a state court be made by a jury, nor is there any prohibition 
against such a finding being made in the first instance by an appellate, rather than 
a trial, court. The First and Fourteenth Amendments do not impose upon the 
States any limitations as to how, within their own judicial systems, factfinding 20 
tasks shall be allocated. If we were satisfied that one of the Florida courts which 
considered this case had supportably ascertained petitioner was at fault, we 
would be required to affirm the judgment below. 

But the only alternative source of such a finding, given that the issue was not 
submitted to the jury, is the opinion of the Supreme Court of Florida. That 25 
opinion appears to proceed generally on the assumption that a showing of fault 
was not required, but then in the penultimate paragraph it recites: 

“Furthermore, this erroneous reporting is clear and convincing evidence 
of the negligence in certain segments of the news media in gathering the 
news. Gertz v. Welch, Inc., supra. Pursuant to Florida law in effect at the 30 
time of the divorce judgment (Section 61.08, Florida Statutes), a wife 
found guilty of adultery could not be awarded alimony. Since petitioner 
had been awarded alimony, she had not been found guilty of adultery nor 
had the divorce been granted on the ground of adultery. A careful 
examination of the final decree prior to publication would have clearly 35 
demonstrated that the divorce had been granted on the grounds of 
extreme cruelty, and thus the wife would have been saved the 
humiliation of being accused of adultery in a nationwide magazine. This 
is a flagrant example of `journalistic negligence.’ “ 305 So. 2d, at 178. 

It may be argued that this is sufficient indication the court found petitioner at 40 
fault within the meaning of Gertz. Nothing in that decision or in the First or 
Fourteenth Amendment requires that in a libel action an appellate court treat in 
detail by written opinion all contentions of the parties, and if the jury or trial 
judge had found fault in fact, we would be quite willing to read the quoted 
passage as affirming that conclusion. But without some finding of fault by the 45 



301 

 

judge or jury in the Circuit Court, we would have to attribute to the Supreme 
Court of Florida from the quoted language not merely an intention to affirm the 
finding of the lower court, but an intention to find such a fact in the first instance. 

Even where a question of fact may have constitutional significance, we 
normally accord findings of state courts deference in reviewing constitutional 5 
claims here. See, e.g., Lyons v. Oklahoma, 322 U.S. 596, 602-603 (1944); 
Gallegos v. Nebraska, 342 U.S. 55, 60-61 (1951) (opinion of Reed, J.). But that 
deference is predicated on our belief that at some point in the state proceedings 
some fact finder has made a conscious determination of the existence or 
nonexistence of the critical fact. Here the record before us affords no basis for 10 
such a conclusion. 

It may well be that petitioner’s account in its “Milestones” section was the 
product of some fault on its part, and that the libel judgment against it was, 
therefore, entirely consistent with Gertz. But in the absence of a finding in some 
element of the state-court system that there was fault, we are not inclined to 15 
canvass the record to make such a determination in the first instance. Cf. 
Rosenblatt v. Baer, 383 U.S., at 87-88. Accordingly, the judgment of the 
Supreme Court of Florida is vacated and the case remanded for further 
proceedings not inconsistent with this opinion. 

So ordered. 20 
MR. JUSTICE STEVENS took no part in the consideration or decision of this 

case. 
 

MR. JUSTICE POWELL, with whom MR. JUSTICE STEWART joins, 
concurring. 25 

A clear majority of the Court adheres to the principles of Gertz v. Robert 
Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974). But it is evident from the variety of views 
expressed that perceptions differ as to the proper application of such principles to 
this bizarre case. In order to avoid the appearance of fragmentation of the Court 
on the basic principles involved, I join the opinion of the Court. I add this 30 
concurrence to state my reaction to the record presented for our review.~ 

In one paragraph near the end of its opinion, the Supreme Court of Florida 
cited Gertz in concluding that Time was guilty of “journalistic negligence.” But, 
as the opinion of the Court recognizes, ante, at 462 n. 7, and 463, it is not evident 
from this single paragraph that any type of fault standard was in fact applied. 35 
Assuming that Florida now will apply a negligence standard in cases of this kind, 
the ultimate question here is whether Time exercised due care under the 
circumstances: Did Time exercise the reasonably prudent care that a State may 
constitutionally demand of a publisher or broadcaster prior to a publication 
whose content reveals its defamatory potential?~ There was substantial evidence, 40 
much of it uncontradicted, that the editors of Time exercised considerable care in 
checking the accuracy of the story prior to its publication. 

~My point in writing is to emphasize that, against the background of a 
notorious divorce case, see Curtis Publishing Co., 388 U.S., at 158-159, and a 
decree that invited misunderstanding, there was substantial evidence supportive 45 
of Time’s defense that it was not guilty of actionable negligence. At the very 
least the jury or court assessing liability in this case should have weighed these 



302 

 

factors and this evidence before reaching a judgment. There is no indication in 
the record before us that this was done in accordance with Gertz. 

 
MR. JUSTICE BRENNAN, dissenting. 

In my view, the question presented by this case is the degree of protection 5 
commanded by the First Amendment’s free expression guarantee where it is 
sought to hold a publisher liable under state defamation laws for erroneously 
reporting the results of a public judicial proceeding.~ {W}e have held that the 
contempt power may not be used to punish the reporting of judicial proceedings 
merely because a reporter “missed the essential point in a trial or failed to 10 
summarize the issues to accord with the views of the judge who sat on the case.”^ 
And “[w]hat a State may not constitutionally bring about by means of a criminal 
statute is likewise beyond the reach of its civil law of libel.”^ The First 
Amendment insulates from defamation liability a margin for error sufficient to 
ensure the avoidance of crippling press self-censorship in the field of reporting 15 
public judicial affairs. To be adequate, that margin must be both of sufficient 
breadth and predictable in its application. In my view, therefore, the actual-
malice standard of New York Times must be met in order to justify the imposition 
of liability in these circumstances. 

 20 
MR. JUSTICE WHITE, dissenting. 

I would affirm the judgment of the Florida Supreme Court because First 
Amendment values will not be furthered in any way by application to this case of 
the fault standards newly drafted and imposed by Gertz v. Robert Welch, Inc., 
418 U.S. 323 (1974), upon which my Brother REHNQUIST relies, or the fault 25 
standards required by Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 29 (1971), upon 
which my Brother BRENNAN relies; and because, in any event, any requisite 
fault was properly found below.~ 

 
MR. JUSTICE MARSHALL, dissenting. 30 

The Court agrees with the Supreme Court of Florida that the “actual malice” 
standard of New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), does not apply 
to this case. Because I consider the respondent, Mary Alice Firestone, to be a 
“public figure” within the meaning of our prior decisions, Gertz v. Robert Welch, 
Inc., 418 U.S. 323 (1974); Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967), I 35 
respectfully dissent.~ 


